Το Playstation 5 και το Xbox Series X/S κυκλοφορούν στην αγορά εδώ και περισσότερα από τρία χρόνια. Το Nintendo Switch κυκλοφορεί στην αγορά εδώ και περισσότερα από επτά χρόνια. Παρόλο που όλες οι κονσόλες έχουν προσφέρει σπουδαία gaming blockbusters σε αυτό το διάστημα, η σημερινή κατάσταση αφήνει μια άνοστη επίγευση.
Πρόβλημα 1: Θέλει κανείς ακόμα μια κονσόλα;
Πρόβλημα 2: Εξακολουθεί να είναι ακριβό το hardware
Πρόβλημα 3: Next-gen μόνο με συμβιβασμούς
Τα σχέδια της Sony, της Microsoft και της Nintendo
Σε ορισμένους τομείς, οι κονσόλες υπολείπονται των προσδοκιών. Σας παρουσιάζουμε γιατί το Playstation 5, το Xbox Series X/S και το Nintendo Switch είχαν την τιμητική τους και γιατί μια νέα γενιά κονσολών είναι προτιμότερο αργά ή γρήγορα, με βάση τα σοβαρότερα προβλήματα των τριών κολοσσών του gaming.
Πρόβλημα 1: Θέλει κανείς ακόμα μια κονσόλα;
Η Microsoft έχει ένα θεμελιώδες πρόβλημα με το Xbox της: σχεδόν κανείς δεν θέλει το Xbox Series X/S. Αυτό προκύπτει από ένα podcast του Gamesindustry, το οποίο επικαλείται πηγές από τον κλάδο. Σύμφωνα με αυτές τις πηγές, οι προγραμματιστές παιχνιδιών αναρωτιούνται ήδη γιατί εξακολουθούν να υποστηρίζουν το Xbox.
Οι κονσόλες της Microsoft είναι απογοητευτικές όσον αφορά τα νούμερα των πωλήσεων. Τον Φεβρουάριο του 2024, οι δύο κονσόλες μαζί είχαν πουλήσει περίπου 27 εκατομμύρια μονάδες, όπως αναφέρει το VGChartz. Αυτό είναι περίπου δύο εκατομμύρια μονάδες λιγότερες από το Xbox One την ίδια περίοδο μετά την κυκλοφορία του. Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις του Xbox Series X/S έχουν υποχωρήσει κατά περισσότερο από 52% (μέσω του IGN). Αν και το Xbox δεν κατάφερε ποτέ να κυριαρχήσει στα charts πωλήσεων στην Ευρώπη, αυτό είναι ένα σκληρό πλήγμα για τη Microsoft.
Η εξέλιξη των αριθμών πωλήσεων των Xbox Series X και S θα μπορούσε να οφείλεται εν μέρει στη στρατηγική της Microsoft. Πολλά παιχνίδια Xbox κυκλοφορούν πλέον και στον υπολογιστή, συνήθως ως μέρος του Game Pass κατά την κυκλοφορία. Έτσι, αν έχετε ήδη ένα PC, δεν χρειάζεστε ένα Xbox. Και αν δεν διαθέτετε υπολογιστή υψηλών προδιαγραφών, μπορείτε ακόμη και να κάνετε streaming τα παιχνίδια του Game Pass. Βασικά, το μόνο που χρειάζεστε είναι μια έξυπνη τηλεόραση, ένα smartphone ή ένα παλιό φορητό υπολογιστή και μια γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο – και τα παιχνίδια θα προσγειωθούν στη συσκευή σας.
Το αφεντικό του Xbox, Phil Spencer, πιστεύει επίσης ότι τα αποκλειστικά παιχνίδια θα παίζουν όλο και μικρότερο ρόλο τα επόμενα χρόνια, όπως αναφέρει το Polygon. Αντ’ αυτού, τα παιχνίδια του Xbox θα κυκλοφορούν επίσης στο Playstation, το Nintendo Switch και το PC, προκειμένου να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό. Αλλά γιατί οι παίκτες θα πρέπει να εξακολουθούν να αποκτούν ένα Xbox;
Πρόβλημα 2: Εξακολουθεί να είναι ακριβό το hardware
Σε σύγκριση με το Xbox Series X/S, το Playstation 5 τα πηγαίνει εξαιρετικά καλά στην αγορά. Όπως ανέφερε η Gameswirtschaft τον Φεβρουάριο του 2024, η κονσόλα έχει πλέον πουλήσει πάνω από 55 εκατομμύρια μονάδες. Παρ’ όλα αυτά, η Sony δεν είναι ικανοποιημένη με αυτό το αποτέλεσμα. Ο κατασκευαστής ήθελε να είναι πολύ πιο μπροστά σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις και αναγκάστηκε να μειώσει τις προσδοκίες του κατά τέσσερα εκατομμύρια πουλημένες κονσόλες PS5.
Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στην τιμολόγηση της κονσόλας. Το PS5 κυκλοφορεί στην αγορά από το 2020 και κυκλοφόρησε προς 499 ευρώ στην έκδοση δίσκου και 399 ευρώ στην ψηφιακή έκδοση. Το slim μοντέλο με μονάδα δίσκου κοστίζει πλέον 549 ευρώ. Χωρίς τη μονάδα δίσκου, πληρώνετε 449 ευρώ για ένα PS5 Slim.
Την ίδια αύξηση στην τιμή έχει υποστεί και το Xbox Series X. Ξεκίνησε από 499 ευρώ κατά την κυκλοφορία – σήμερα πληρώνετε 549 ευρώ για την κονσόλα της Microsoft. Μόνο το Nintendo Switch έχει γίνει φθηνότερο – από 330 ευρώ κατά την κυκλοφορία του σε περίπου 300 ευρώ.
Επομένως, οι ενδιαφερόμενοι παίκτες πρέπει να πληρώσουν σημαντικά περισσότερα για να αποκτήσουν ένα Playstation 5 ή ένα Xbox Series X/S σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την κυκλοφορία. Σε μια συνάντηση με επενδυτές (μέσω του IGN), η Sony δήλωσε μάλιστα ότι η τιμή του PS5 δεν θα μπορούσε να μειωθεί.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο σχεδιασμός της κονσόλας σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες για περαιτέρω εξοικονόμηση χρημάτων. Αυτό πιθανότατα δεν είναι λιγότερο λόγω του πληθωρισμού και του αυξανόμενου κόστους παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, το ερώτημα παραμένει αν οι κονσόλες μπορούν να παραμείνουν ελκυστικές μακροπρόθεσμα σε αυτή την τιμή.
Πρόβλημα 3: Next-gen μόνο με συμβιβασμούς
Το υλικό που προσφέρεται στους παίκτες με τις σημερινές κονσόλες αφήνει ακόμα περιθώρια για “next-gen”. Παρόλο που το Playstation 5 και το Xbox Series X μπορούν θεωρητικά να προσφέρουν αναλύσεις 4K με 120 hertz, αυτό ισχύει μόνο σε λίγα παιχνίδια.
Μια λίστα στο PSU δείχνει ότι ούτε παλαιότερα παιχνίδια όπως το Rainbow Six Siege ούτε hype παιχνίδια όπως το Fortnite ή παιχνίδια ΑΑΑ όπως το Marvel’s Spider-Man 2 είναι σε θέση να συμβιβάσουν την ανάλυση και τον ρυθμό καρέ στο PS5. Μπορούν είτε να εμφανίσουν 4K με σημαντικά χαμηλότερους ρυθμούς καρέ είτε 120 Hertz σε χαμηλότερη ανάλυση – η επιλογή μεταξύ της λειτουργίας ποιότητας και της λειτουργίας απόδοσης.

Οι προγραμματιστές παιχνιδιών βασίζονται μερικές φορές σε ανώτατα όρια FPS, δηλαδή ένα όριο στο μέγιστο ρυθμό καρέ, για να κάνουν την εμπειρία παιχνιδιού πιο σταθερή. Παιχνίδια όπως το A Plague Tale: Requiem, το Gotham Knights και το πρόσφατα κυκλοφορήσαν Dragon’s Dogma 2 έχουν ανώτατο όριο 30 FPS στις κονσόλες. Αυτό θυμίζει τις προηγούμενες γενιές κονσολών, τις οποίες θα έπρεπε να έχουμε αφήσει πίσω με την “επόμενη γενιά”.
Το Nintendo Switch αντιμετωπίζει παρόμοιο πρόβλημα, αν και η κονσόλα πληροί μια διαφορετική απαίτηση. Δεν χρειάζεται να είναι 4K ή 120 FPS. Παρ’ όλα αυτά, blockbusters του πρώτου μέρους, όπως το The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, δεν φτάνουν ούτε τα 60 FPS και έχουν frame rate lock στα 30 FPS – και αυτό σε ανάλυση 1.600 x 900 pixels.
Σύμφωνα με ανάλυση του Eurogamer, το παιχνίδι πρέπει ακόμη και να ξεγελαστεί. Το παιχνίδι κάνει rendering down από 900p σε 720p μόλις η κάμερα γυρίσει. Όπως είπα, δεν περιμένουμε υψηλές επιδόσεις από ένα Nintendo Switch. Η κονσόλα είναι σημαντικά φθηνότερη από τον ανταγωνισμό και απευθύνεται σε ένα εντελώς διαφορετικό target group με τη φορητή λειτουργία και τον έλεγχο κίνησης.
Τι θα γινόταν όμως αν η Nintendo προσέφερε στο μέλλον μια κονσόλα με ισχυρό υλικό που θα εξακολουθούσε να προσφέρει διασκέδαση για όλη την οικογένεια; Πιθανότατα, και οι δύο ομάδες-στόχοι θα ήταν διατεθειμένες να ξοδέψουν λίγο περισσότερα χρήματα για να αποκτήσουν μια ομαλή εμπειρία παιχνιδιού. Αυτό θα σήμαινε ότι ο διάδοχος του Switch θα συνέχιζε να είναι μοναδικός στην αγορά και θα εξακολουθούσε να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τη Sony και τη Microsoft για παιχνίδια ΑΑΑ.
Τα σχέδια της Sony, της Microsoft και της Nintendo
Οι τρέχουσες γενιές κονσολών διαρκούν κατά μέσο όρο περίπου επτά χρόνια. Για να γεφυρωθεί αυτό το μεγάλο χρονικό διάστημα, οι κατασκευαστές συχνά κυκλοφορούν βελτιωμένες εκδόσεις των κονσολών – όπως το Playstation 4 Pro ή το Xbox One X. Μια τέτοια έκδοση βρίσκεται ήδη στον ορίζοντα για το PS5.
Σύμφωνα με τη φημολογία, το PS5 Pro θα προσφέρει αυτό που πραγματικά χρειάζονται οι κονσόλες: ισχυρό υλικό και AI upscaling, όπως DLSS και FSR. Ωστόσο, το νέο PS5 πρέπει πρώτα να αποδείξει ότι δεν είναι απλώς ένα παρηγορητικό επίθεμα mid-gen για να γεφυρώσει το κενό μέχρι το επόμενο Playstation. Σύμφωνα με φήμες, αυτό δεν θα δει το φως της δημοσιότητας πριν από το τέλος του 2027 το νωρίτερο.
Η Microsoft φαίνεται να έχει επίγνωση της επείγουσας κατάστασης. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν φήμες ότι ο κατασκευαστής θέλει να κάνει φιγούρα με ένα “Xbox Next” ήδη από το 2026, όπως δείχνει μια δημοσίευση ενός dataminers στο Resetera. Η κονσόλα θα είναι τότε εξοπλισμένη με CPU Zen 5, όπως αναφέρει το WCCFTech. Παρόλο που ένα Playstation 6 θα διαθέτει αργότερα CPU Zen 6 και θα είναι ανώτερο από πλευράς επιδόσεων, η Microsoft θα μπορούσε να αναπληρώσει αυτό το πλεονέκτημα με μια μεταγενέστερη αναβάθμιση και θα είχε το μοναδικό hardware επόμενης γενιάς στην αγορά μέχρι την κυκλοφορία του PS6.
Η Nintendo φέρεται επίσης να εργάζεται πάνω σε μια διάδοχη κονσόλα για το Switch. Σύμφωνα με τις τρέχουσες φήμες, οι επιδόσεις του θα είναι εφάμιλλες του PS4 και του Xbox One, δηλαδή της τελευταίας γενιάς κονσολών, όπως αναφέρει το The Verge. Αν και δεν πρόκειται για ανταγωνισμό σε σχέση με τις άλλες κονσόλες, η Nintendo θα μπορούσε επιτέλους να προσφέρει παιχνίδια σε full HD και περισσότερα από 30 FPS.