Πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει τη συμπεριφορά των ανθρώπων στην αναζήτηση ή ακόμη και θα καταργήσει εντελώς τις μηχανές αναζήτησης; Ο διευθύνων σύμβουλος της Google Sundar Pichai κοιτάζει στο μέλλον – και μας υπενθυμίζει ότι η Google πάντα άλλαζε.
Θα καταστήσει σύντομα η τεχνητή νοημοσύνη τις μηχανές αναζήτησης όπως τις ξέρουμε περιττές; Αυτό το ερώτημα απασχολεί πολλούς παράγοντες του κλάδου – από τους εκδότες έως τους ειδικούς του SEO. Και φυσικά του Sundar Pichai, του διευθύνοντος συμβούλου της κατ’ εξοχήν κατασκευάστριας μηχανής αναζήτησης: της Google.
Σε συνέντευξή του στο Business, Government & Society Forum του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, ο Sundar Pichai ρωτήθηκε πώς οραματίζεται το μέλλον της διαδικτυακής αναζήτησης σε δέκα χρόνια.
“Μόνο η τεχνολογία θα αλλάξει”
Η απάντηση του Pichai είναι καθησυχαστική. Δεν πιστεύει ότι θα αλλάξουν πολλά όσον αφορά τις ανάγκες και τις συνήθειες αναζήτησης των χρηστών. “Μόνο η τεχνολογία αλλάζει”, λέει ο επικεφαλής της Google και της μητρικής της εταιρείας Alphabet.
Ο Pichai υποθέτει ότι οι χρήστες δεν θα βασίζονται στην απάντηση ενός μόνο chatbot όπως το ChatGPT. “Θέλουν επίσης τον πλούτο και την ποικιλομορφία όσων υπάρχουν στον κόσμο”, λέει ο 51χρονος. Οι διάφορες πηγές ότι η Google και οι άλλες μηχανές αναζήτησης συνεχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο γι’ αυτόν. Παρέχουν μια “ισορροπία” για τον διευθύνοντα σύμβουλο.
Η Google άλλαζε πάντα τα τελευταία χρόνια
Η τεχνολογία που χρησιμοποιούν η Google και άλλες μηχανές αναζήτησης για την παροχή αποτελεσμάτων αναζήτησης τις τελευταίες δεκαετίες πάντα άλλαζε. Πριν από δεκαπέντε χρόνια, τα αποτελέσματα αναζήτησης αποτελούνταν μόνο από κείμενο και “δέκα μπλε συνδέσμους”, θυμάται ο Pichai. Στη συνέχεια, κάποια στιγμή προστέθηκαν εικόνες και βίντεο και τέλος απαντήσεις σε ερωτήσεις.
Η Google δεν πιάστηκε στον ύπνο από την Τεχνητή Νοημοσύνη
Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης δεν έπιασε την Google απροετοίμαστη, λέει ο Sundar Pachai. Αντιθέτως, η εταιρεία αναγνώρισε τα σημεία των καιρών ήδη από το 2016 και παρείχε το περιβάλλον για την τεχνητή νοημοσύνη. Αναφέρει ως παράδειγμα τις μονάδες επεξεργασίας Tensor Processing Units (TPU) του Cloud. Η Google περιγράφει τις TPU ως “επιταχυντές AI που είναι βελτιστοποιημένοι για την εκπαίδευση και την εξαγωγή συμπερασμάτων μεγάλων μοντέλων AI”.
Η Google εστιάζει τώρα ενεργά στην τεχνητή νοημοσύνη ως απάντηση στην εφαρμογή του ChatGPT στην ανταγωνιστική μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft. Το “πείραμα” Search Generative Experience (SGE) ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο. Μέχρι στιγμής, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός Ευρώπης μόνο από τους χρήστες της εφαρμογής Google Search Labs. Ωστόσο, μόλις ξεκίνησε μια δοκιμαστική φάση στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η τεχνητή νοημοσύνη ως “φυσική προέκταση”
Το SGE προσφέρει απαντήσεις σε μια ερώτηση στο στυλ του ChatGPT και των συνεργατών του πάνω από τα συνηθισμένα αποτελέσματα αναζήτησης, αλλά παρέχει επίσης περιεχόμενο μέσω περαιτέρω συνδέσμων. Ωστόσο, ο Sundar Pachai δεν θέλει το SGE να εκληφθεί ως chatbot.
Για τον διευθύνοντα σύμβουλο, η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη Google αποτελεί “φυσική συνέχεια” της προηγούμενης εξέλιξης της μηχανής αναζήτησης – και όχι αντικατάστασή της. Ο τρόπος με τον οποίο θα εκπροσωπηθεί το “ευρύ φάσμα των απόψεων που έχουν οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο” είναι η μεγαλύτερη πρόκληση.