Η Perplexity αυτοτοποθετείται ως μια σύγχρονη εναλλακτική λύση στη Google με την αναζήτηση που υποστηρίζει τεχνητή νοημοσύνη. Αν η ιδέα πιάσει τόπο, δεν θα αλλάξει μόνο τη συμπεριφορά μας στην αναζήτηση – αλλά ολόκληρο τον ιστό.
“Το μέλλον της αναζήτησης παρέχει απαντήσεις – όχι συνδέσμους”, τουλάχιστον σύμφωνα με ένα διαφημιστικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την Perplexity. Το αν η νεοφυής επιχείρηση έχει πραγματικά αναπτύξει το μέλλον της αναζήτησης με τη λύση της μένει να το δούμε. Αλλά η πρόταση εξηγεί τουλάχιστον τον τρόπο λειτουργίας του εργαλείου.
Το Perplexity είναι ένα είδος μείγματος της αναζήτησης Google και του ChatGPT. Εισάγετε τις ερωτήσεις σας σε ένα περιβάλλον συνομιλίας και η τεχνητή νοημοσύνη τις απαντά για εσάς. Σε αντίθεση με το ChatGPT, οι απαντήσεις αυτές παρέχονται με συνδέσμους πηγής. Έτσι, μπορείτε, τουλάχιστον θεωρητικά, να ελέγξετε τις επιμέρους δηλώσεις που κάνει το Perplexity.
Αν η startup έχει δίκιο και η ιδέα είναι πραγματικά το μέλλον της αναζήτησης, αυτό θα έχει τεράστιες συνέπειες για τον ιστό. Συνέπειες που θα μπορούσαν να είναι εξίσου εκτεταμένες με την εισαγωγή του ίδιου του εργαλείου που θέλει να αντικαταστήσει το Perplexity: την αναζήτηση της Google.
Η εξέλιξη της αναζήτησης: από το Pagerank στην AI
Το γεγονός ότι η Google μπόρεσε να γίνει ο κυρίαρχος πάροχος στον τομέα της αναζήτησης στον ιστό οφείλεται τουλάχιστον εν μέρει στον αλγόριθμο Pagerank. Αυτός ο αλγόριθμος χρησιμοποιεί τον αριθμό των συνδέσμων και την ποιότητα των συνδέσμων για να καθορίσει πόσο σημαντικός είναι ένας συγκεκριμένος ιστότοπος σε σύγκριση με άλλους.
Όσο πιο σημαντικός είναι ένας δικτυακός τόπος για έναν συγκεκριμένο όρο, τόσο πιο ψηλά εμφανίζεται στα αποτελέσματα αναζήτησης. Σήμερα, το pagerank είναι μόνο ένα από τα πολλά σήματα που χρησιμοποιεί η Google για την κατάταξη, αλλά έθεσε τα θεμέλια για την επιτυχία της Google στην αγορά αναζήτησης – και οδήγησε επίσης στην εμφάνιση ενός εντελώς νέου κλάδου μάρκετινγκ: τη βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (SEO).
Το SEO αναφέρεται σε όλα τα μέτρα που έχουν ως στόχο να οδηγήσουν σε υψηλότερη κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης. Καθώς οι εμπορικοί ιστότοποι έχουν επίσης οικονομικό συμφέρον να εμφανίζονται όσο το δυνατόν ψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης, το SEO αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος κάθε στρατηγικής ιστότοπου.
Αυτό έχει επίσης αρνητικές συνέπειες μακροπρόθεσμα. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του 2024 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Google – καθώς και ο ανταγωνιστής της Bing – έχουν ένα αυξανόμενο πρόβλημα με τις ιστοσελίδες spam. Η Google διαψεύδει τα αποτελέσματα, αλλά και οι χρήστες επικρίνουν επανειλημμένα την υποτιθέμενη φθίνουσα ποιότητα της μηχανής αναζήτησης στα κοινωνικά δίκτυα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται στο προσκήνιο το Perplexity.
Το Perplexity λύνει πολλά προβλήματα – και δημιουργεί νέα
Με το Perplexity, δεν χρειάζεται να κάνετε κλικ σε δυνητικά κατώτερα αποτελέσματα αναζήτησης μέχρι να βρείτε μια αξιοπρεπή πηγή. Αντ’ αυτού, η τεχνητή νοημοσύνη αναζήτησης σας φτύνει αμέσως την έτοιμη απάντηση. Αυτό θα ήταν υπέροχο αν οι απαντήσεις ήταν πάντα σωστές.
Στη μικρή μας δοκιμή, το Perplexity παρείχε ως επί το πλείστον σωστές απαντήσεις, αλλά τελικά δεν χρειάστηκαν πολλές ερωτήσεις δοκιμής για να λάβετε σαφώς λανθασμένες πληροφορίες από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Κάνοντας κλικ στις υποτιθέμενες πηγές οδηγούμαστε γρήγορα στη διαπίστωση ότι η εν λόγω πληροφορία δεν μπορεί να βρεθεί καθόλου εκεί, αλλά αυτό αναδεικνύει ένα άλλο πρόβλημα με την αναζήτηση της τεχνητής νοημοσύνης.
Γιατί κάποιος που δεν θέλει να κάνει κλικ σε ένα πλήθος αποτελεσμάτων αναζήτησης να ελέγξει πραγματικά τις πηγές που παρέχονται από το Perplexity; Τότε μια κλασική αναζήτηση στο Google θα έκανε το κόλπο.
Ειδικά από τη στιγμή που μελέτες στο παρελθόν έχουν επανειλημμένα δείξει ότι οι χρήστες κοινωνικών δικτύων όπως το Facebook ή το Reddit διαβάζουν συνήθως μόνο τους τίτλους των άρθρων που μοιράζονται εκεί.
Αν η συμπεριφορά των χρηστών στο Perplexity δεν είναι σημαντικά διαφορετική, αυτό θα είχε τελικά αντίκτυπο σε ολόκληρο τον ιστό. Η Google εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πηγές επισκεψιμότητας για πολλούς ιστότοπους. Εάν η κίνηση αυτή εξαφανιστεί, τουλάχιστον οι χρηματοδοτούμενοι από διαφημίσεις ιστότοποι δεν θα είναι πλέον σε θέση να παρέχουν το περιεχόμενο που υποτίθεται ότι θα μπορούσε να βρεθεί μέσω του Perplexity. Εν τω μεταξύ, η τεχνητή νοημοσύνη αναζήτησης δεν μπορεί ούτως ή άλλως να χρησιμοποιήσει τις πληρωμένες προσφορές ως πηγές.